W roku 2021 pomimo spadku sprzedaży liczby opakowań preparatów na infekcje o 8 proc. wartościowo rynek utrzymał się na tym samym poziomie. Jest to wynik m.in. wzrostu cen, który dotyka także branżę farmaceutyczną. To także konsekwencja dość łagodnej zimy 2021/2022. Wyższe temperatury mogły mieć nieznaczny wpływ na mniejszą podatność na infekcje, choć czynnik ten raczej nie miał istotnego wpływu na sprzedaż całej kategorii.
„Większą sprzedaż w ujęciu wolumenowym w 2020 roku możemy wytłumaczyć sytuacją pandemiczną. W tym okresie kupowaliśmy bardzo dużo leków i suplementów „na zapas”. Najwyższą sprzedaż w tym segmencie mają leki bez recepty na objawy przeziębienia lub grypy, wzrasta także popularność preparatów witaminowych. Największy wzrost sprzedaży w kategorii odnotowały preparaty doustne będące mieszaniną. Ich całościowy udział w rynku to 5,6 proc, ale kategoria wartościowo w ciągu roku urosła aż o 37 proc (wolumenowo o 25 proc.). Nadal kapsułki i tabletki stanowią prawie połowę tego tortu, choć widać, że powoli Polacy przekonują się do preparatów w innych formach leczących objawy infekcji. Forma produktu może stanowić istotną wartość i przewagę konkurencyjną, dlatego producenci chętniej eksperymentują w tym zakresie” – tłumaczy Mateusz Hoppe, Analityk w Dziale Strategii NEKK.
Struktura sprzedaży preparatów na przeziębienie i infekcje
Według badań prowadzonych przez Grupę NEUCA struktura sprzedaży produktów na przeziębienie i infekcje jest dość zróżnicowana. Prym wiodą kapsułki i tabletki, których sprzedaż stanowi blisko 45 proc. rynku. Ten udział z roku na rok maleje (w tym odnotowano spadek o 6 proc.) a wynika to z coraz szerszej gamy dostępnych produktów. Drugie miejsce na podium zajmują preparaty w postaci proszku (udział w rynku 41 proc). Poza wspomnianymi wcześniej preparatami będącymi mieszaniną podawaną doustnie są także dostępne produkty musujące, których udział w rynku wynosi 7 proc. Te preparaty rok do roku zanotowały największy spadek sprzedaży opakowań – aż o 22 proc. Stawkę zamykają herbaty, które stanowią zaledwie 1 proc. sprzedaży liczby opakowań.
O agencji NEKK
NEKK to agencja reklamowa której oferta skoncentrowana jest na szeroko rozumianym rynku ochrony zdrowia oraz marketingu farmaceutycznym. Od blisko 14 lat realizuje projekty sprzedażowe i wizerunkowe dla branży pharma. NEKK to ponad 50 doświadczonych specjalistów, którzy pod jednym dachem łączą kompetencje w kluczowych obszarach: strategia i analiza, eventy, programy edukacyjne, kreacja, produkcja dtp, copywriting, korekta, oraz obsługa klienta. Tak kompleksowy zakres kompetencji pozwala przyjąć szerszą perspektywę w myśleniu o tym, co jest możliwe w marketingu farmaceutycznym. Klienci NEKK to przekrój różnorodnych podmiotów: zarówno duże koncerny farmaceutyczne, kliniki medyczne, czy stowarzyszenia lekarskie. W ostatnim czasie NEKK prowadził m.in. projekty dla Merck Group,, Novascon Pharmaceuticals, Bayer, Biofarm, Bioderma, Angelini Pharma, Apotex Polska, Synoptis Pharma, NEKK prowadzi także stałą obsługę marek Grupy NEUCA.